PUBLICATIE MAGAZINE THE ART OF LIVING        

         

PUBLICATIE THE ART OF LIVING - 2019: vijftig tinten wit 
Wit wordt niet vaak met passie geassocieerd, behalve wanneer de bouwheer een voorliefde heeft voor strakke, hedendaagse en lichtrijke architectuur.

Met deze nieuwbouw gezinswoning in Loenhout hebben de interieurarchitecten van imore bewezen dat wit niet zomaar wit hoeft te zijn en al zeker niet kil, maar sterk bepalend voor de sfeer en de beleving in en rond de woning.
Het vakantiegevoel is nooit veraf! Ook op andere vlakken betreft het hier een aparte realisatie, al was het maar door het feit dat er geen architect aan te pas kwam.


                                                                                                                                      







































EEN VLOEIEND GEHEEL TUSSEN INTERIEUR EN ARCHITECTUUR

Bouwheer Geert Aerts heeft samen met een Mathias Van Gils eigen bouwbedrijf, MG Construct en stond zelf in voor de bouw van hun woning.

Geert is ingenieur van opleiding en kon dus zelf ook zorgen voor de validatie en de goedkeuring van de bouwplannen, waardoor geen inbreng van een architect nodig was. Meteen de gedroomde kans voor de designers van imore om zowel het buitenaanzicht als de indeling van de woning en het interieur naar hun hand te zetten. En er één logisch, vloeiend geheel van te maken waarbij de relatie tussen binnen en buiten centraal stond.

‘De voorliefde voor wit en doorgedreven
uitlijningen worden bewust gecombineerd
met warme, eerlijke materialen’

INSPELEN OP DE ORIËNTATIE

De woning werd opgetrokken in een snelbouwsteen, bekleed met een witte crepi. Enkel aan de achtergevel werd gewerkt met donkere steenstrips om te harmoniëren met de gevel van de achterliggende garage die ze in een eerdere fase reeds gebouwd hadden.

Het concept van de woning werd hoofdzakelijk bepaald door het lange, smalle bouwperceel en door de oriëntatie. Dit gaf aanleiding tot de aanleg van twee terrassen waarvan één zuidelijk gericht aan de zijgevel en één noordelijk gericht terras met achterliggend grasperk. Voor de bevloering van de terrassen viel de keuze op grote keramische tegels in betonlook, die een mooi geheel vormen met de oprit in beton.






















TOTALE OPENHEID ACHTER EEN GESLOTEN VOORGEVEL

De voorgevel is volledig gesloten. Het wit van de muren contrasteert met een horizontale balk in zwart aluminium schrijnwerk waarin ook de garagepoort werd geïntegreerd. Achter de glazen voordeur bevindt zich een klein sas, aan de andere zijde van de woning gelinkt aan de zij-inkom. Rechts van het sas bevinden zich een bureauruimte en de toegang tot het gastentoilet, een technische ruimte en een berging. Voorbij het sas valt meteen de imposante openheid van de woning op. De aandacht wordt er in eerste instantie getrokken door de lichtrijke en centraal geplaatste open keuken. Witte kasten en een royaal keukeneiland met werkblad in Solid Surface zetten er de sfeer. De keuken baadt in een zee van licht dankzij de vide pal erboven en de imposante raampartijen tot helemaal boven in de woning. Het overvloedig binnenvallend licht wordt extra weerkaatst door de hagelwitte gietvloer.

INTELLIGENTE RUIMTEDEFINIËRING

De overgang naar de eet- en zitruimte wordt enkel gedefinieerd door twee panelen in donker glas en door de vloer in een warm eiken parket dat mooi harmonieert met de witte gietvloer in de keuken. Jelle Van Laer van imore: “We hebben deze woning ontworpen als één grote, open ruimte. In het kader van ruimte-optimalisatie proberen we zoveel mogelijk wanden en circulatieruimtes te vermijden. Voor een logische ruimte- en functiedefiniëring maken we liever gebruik van wisselende vloerbedekkingsmaterialen omdat deze het gevoel van openheid niet in de weg staan. Hoge plafonds en kamerhoge deuren benadrukken die rustgevende belijning. Door de grote glaspartijen en de verspringende zijgevel werd een ideale relatie met buiten bewerkstelligd.”
In de eetruimte werd over de hele lengte een laag kastenvolume in zwart hout aangebracht. Recht daartegenover, in de zithoek, zorgt een zwarte houten sokkel voor de verbinding tussen de gashaard, de witte kasten erboven en de overgang naar de zwevende trap. Deze laatste bestaat uit zwarte houten treden die in de muur verankerd werden.

EEN MAXIMUM AAN NATUURLIJK LICHT

Bovenaan de trap bevindt zich de nachthal met een vide en afgeschermd door een glazen ballustrade. Van op de nachthal kijkt men uit op de woninghoge glazen gevel die uitgeeft op het zuiden. Om oververhitting in de zomer tegen te gaan, werd deze voorzien van automatische en onzichtbaar geïntegreerde zonnescreens. De nachthal doet tevens dienst als afscheiding tussen de vleugel voor de kinderen en deze voor de ouders. De master bedroom werd voorzien van een ruime dressing. De verdieping telt 4 slaapkamers en net zoals de keuken beneden werd de badkamer op de verdieping centraal geplaatst.











































PRIVACY PRIMEERT

Door een woning waarvan het zicht naar het zuiden uitgeeft op de naburige percelen ging uiteraard veel aandacht naar privacy. De badkamer staat in verbinding met de nachthal en met de grote, zuidgerichte glaspartijen. De royale inloopdouche werd tegen inkijk beschermd door een donkere glazen wand die toch voldoende lichtinval mogelijk maakt. Boven de douche bevindt zich bovendien een lichtstraat waardoor de nood aan kunstmatig licht in de badkamer tot een minimum herleid wordt. In de douche werden de wanden uitgevoerd in hetzelfde materiaal als de witte gietvloeren, waardoor het geheel strak en naadloos oogt.

‘Contrasterende elementen werden subtiel
aangebracht door de hele woning’

CONTRASTERENDE DETAILS

Hanne Aerts van imore: “Om het ruimtegevoel optimaal uit te spelen werd ervoor gekozen om vele, zowel horizontale als verticale vlakken in een wit materiaal uit te voeren. Deze witte basis zorgt voor een mooi canvas om te werken met warmere materialen in contrasterende elementen. Deze laatste werden subtiel aangebracht doorheen de hele woning. Het schrijnwerk van de ramen en de voordeur bijvoorbeeld werd uitgevoerd in zwart aluminium. De terugkerende donkere contrasten werden doorgetrokken tot in de kleinste details. Zo werden bepaalde kasten voorzien van slanke handgreepjes in zwart staal en op de deuren werden zwarte deurkrukken geplaatst. Ook de accenten in de eet- en zitruimte, meer bepaald de zwarte houten sokkel en de lage, zwarte kastenvolumes benadrukken de contrasten en de ruimtedefiniëring. Voor de verlichting in de zitruimte werd gekozen voor fijne, zwarte en buisvorminge spotjes die zowel gedeeltelijk in het plafond verzonken kunnen worden als uitgetrokken om ze richtbaar te maken. Dit zorgt voor een speelse noot binnen de strakke belijningen van de woning.

- tekst: Philip Doutreligne - fotografie: Jaro van Meerten -